Главная » Статьи » ВЫСТУПЛЕНИЯ, МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ » Коррекционно-воспитательная работа

Удосконалення учбово-виховного процесу у системі психологічної корекції неадаптованої поведінки розумово відсталих дітей з вадами мовлення

У наслідок цілеспрямованої виховної роботи педагога з учнем на
основі урахування його і
ндивідуальних особливостей в учня повинен
сформуватися індивідуальний стиль діяльності
, що компенсує його вади й
розвиває позитивні властивості та якості У формуванні таких складних
психічних утворень,
як стиль діяльності й поведінки учня, важко переоцінити
роль високого рівня комунікативної культури педагога. Адже, показуючи
учню його вади, педагог завжди повинен пам’ятати й розуміти, що критика

часто викликає в людини бажання захиститися, виправитися, викликає
образу. Легко обвинувачувати іншого, але чи краще спробувати зрозуміти
учня, причини й мо
тиви його вчинків? Отже, педагог повинен виявити
максимум терпимості і доброзичливост
і.

Найефективніший метод розвитку в учневі його позитивних
можливостей
- це шлях заохочення, схвалення, пробудження в ньому
прагнення до са
мовдосконалювання.

І, як показують численні результати психолога — педагогічних
досліджень
, вибір педагогом методів розвитку особистості учня багато в
чому визначається і його власним індивідуальним стилем діяльності
, і рівнем
його комунікативної і психологічної культури.

В учнів логопатів II відділення допоміжної школи крім порушень
мовлення грубо порушені процеси пізнавальної діяльності (сприймання
,
уявлення
, пам'яті, уваги, працездатності й мислення), недорозвинені
моторика й емоційно - вольова сфера
.

Вони потребують значно меншого й постійного за структурою обсягу
знань і вмінь, більш повільного темпу навчання порівняно із загальною
'програмою, застосування спеціальних прийомів роботи, більшої
івдивідуалізації навчання. Тому на логопедичних
заняттях для учнів з
інертною нервовою системою:

1)        створюю умови, що сприяють переключенню уваги інертних учнів
(наступність тем, взаошзв’язки,
переходи, інтерес до наступної
діяльності);

2)        не кваплю учнів з інертною нервовою системою у підготовці завдання,
тому що це не дасть бажаного результа
ту, а викличе ще більше
загальмування в них шв
идкості виконання діяльності;

3)        не обмежую в часі відповіді,  виконання завдань.

              Надаю допомогу у формуванні індивідуального стилю діяльності за
зниженої лабільності нервової системи дитини, а саме:

1.         Привчаю організовувати своє робоче місце й майбутній процес занять:

зручно розташувати олівці, ручки, зошити, щоб усе було напохваті й
на своєму місці.

2.           Якщо мають бути різні види  занять, що заздалегідь  до  цього

        приготувати все, що знадобиться. Це допоможе швидкому
переходові від однієї діяльності до іншої
.

3.           Привчаю до планування своєї діяльності й поведінки

 

Під час організації розумової праці враховую особливості вищої нервової діяльності, темпераменту. Для одних учнів, які швидко включаються в роботу і швидко втомлюються, під час виконання роботи спочатку даю важкі завдання, а потім легкі. Тим учням, які включаються в роботу повільно і гарно працюють спочатку даю легкі завдання, а потім важкі. 

Під час зниження стійкості уваги, коли діти втомилися, складаю запитання для контролю і самоконтролю, спробую поглянути на матеріал з іншого боку, у плані міждисциплінарних зв'язків.

Учні-логопати  зі слабкою нервовою системою швидше включаються в роботу, тому що в них реактивність фізичних процесів на початку ситуації є підвищеною, тобто емоційні витрати більші, а протягом діяльності вони швидко втомлюються, тому навчальний матеріал подаю одразу з важких завдань і даю його малими дозами з паузами для відпочинку.

Ефективність корекцйної логопедичної роботи з учнями різко підвищується, якщо використовувати знання індивідуальних особливостей своїх учнів.

На основі врахування індивідуально—типологічних властивостей учнів з порушенням мовлення різним повинен бути зміст виховних бесід і формувальних впливів. Дітей замкнутих, нетовариських корисно залучати до суспільної роботи, давати їм доручення, допомогти їм у встановленні контакту у групі з однокласниками.

З тривожними учнями зі слабкою нервовою системою корисно провести роз'яснювальну бесіду про об'єктивні ВІДМІННОСТІ меж людьми щодо особливостей нервової системи, характеру , а також про шляхи компенсації цих особливостей.

У бесідах із не тривожними учнями зі слабкою нервовою системою необхідно пояснити неприпустимість для них несистематичності в навчальних заняттях через відсутність у них уміння мобілізувати себе в умовах високого емоційного напруження.

В учнів тривожних, зі слабкою нервовою системою, треба виховувати впевненість у собі, вміння володіти собою, вміння керувати своїм станом під час занять.

Унаслідок цілеспрямованої виховної роботи з учнями на основі врахування їхніх індивідуальних особливостей і поведінки в учнів повинен сформуватися індивідуальний стиль діяльності й поведінки, що компенсує вади й розвиває їхні позитивні властивості та якості.

У корекшйно - виховних бесідах з тривожними учнями приділяю увагу двом моментам -  концент рації на собі й успіху.

Відомо, що тривожні учні під час публічного виконання якоїсь діяльності зосереджені не стільки на виконанні цієї діяльності скільки на тому, як вони виглядять збоку. Тому в них треную вміння децентраціїформулювати мету своєї поведінки в ситуації й концентрувати свою увагу не на собі або кінцевому результаті даної діяльності, а на процесі .  

Важливо сформувати в учнів уявлення про критерії успіху. Корисно в цих випадках обговорити разом із учнем критерії його суб'єктивного успіху— ніби «домовитися» з ним, який результат  буде успішним саме для нього.

розгорнуто записати ці критерії стосовно різних ситуацій. У бесідах варто повертатися до цих критеріїв, спонукати учня самого оцінювати свої результати. Дуже важливо, щоб тривожний учень «пережив» свій успіх і закріпив це переживання.

Щоб змінилася поведінка учня в певній ситуації їй треба додати іншого змісту і значення. Зокрема, для розвитку емоційної стійкості людини в стресовій ситуації необхідно знизити значущість цій ситуації, переосмислити цінність успіху в ній, провести своєрідну «переоцінку цінностей».

Якщо учень буде стурбований не тільки оцінкою, яку він одержить, або тим, як він при цьому виглядатиме, а, наприклад, своїм правильним звуковимовлянням в процесі передачі розповіді про те, що для нього самого становить інтерес, - негативні емоції при цьому відійдуть на задній план.

Це явище у психології відоме як «децентрація». Якщо «Я» людиницентр - є віссю її світу, а вісь інший великий світ обертається навколо її малою, тоді природним для людини є виникнення відчуття, що увесь великий світ дивиться на неї, бачить і оцінює кожен рух її душевних поривань. Егоцентрику здається, що увесь світ спостерігає за ним і оцінює не ЩО, а ЯК він щось робить. Звідси - над значущість кожної публічної ситуації оцінювання.

Якщо егоцентрика переконати в тому, що великому світу цікаво, не якою ціною отримують результат, а саме те, ЩО с результатом діяльності, у цьому випадку відбувається децентрація уваги тривожної людини з прогнозу негативного результату на сам процес діяльності.

Якщо діяльність, сам її процес, захоплює людину, то відбувається фіксація на його результаті.

Егоцентризм - природна стадія розвитку дитини, але для дорослого притаманне його подолання.

Децентрація можлива внаслідок переосмислення цінностей, недавня іншого змісту звичним явищам.

Змісти знаходяться в духовному вимірі. Цікаво звернутися до уявлень про духовність людини в християнстві. Тут варто згадати слова Ісуса Христа, зверненні до людини: «Не турбуйся за душу вашу, щоб вам їсти і що пити, ні за тіло ваше, в що одягтися... погляньте на птахів небесних; вони не сіють, не жнуть, не збирають у жницю; і Батько ваш небесний живить них. Чи набагато ви кращі від них?» [Від Матф., гл. 6,25 - 26]

У цих словах Творця відбита необхідність для нормального існування людини наявність в неї базової довіри до світу—віри в те, що світ гарний і людині в ньому добре.

 

 

 

 

 

Категория: Коррекционно-воспитательная работа | Добавил: defaultNick (14.12.2011)
Просмотров: 436 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *: