Главная » Статьи » ВЫСТУПЛЕНИЯ, МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ » Коррекционно-воспитательная работа

РОБОЧИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН ЄНАКІЄВСЬКОЇ СПЕЦІАЛЬНОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ-ІНТЕРНАТУ № 30 ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ на 2014-2015 навчальний рік
Структура навчального року
Відповідно до ст. 16 Закону України "Про загальну середню освіту" 2014-2015 навчальний рік розпочинається 1 вересня святом "День знань" і закінчується 29 травня.
Навчальний план зорієнтовано на роботу початкової школи за 5-денним навчальним тижнем, а старшої (5-9 класи) – за 6-денним.
Навчальні заняття організовуються за семестровою системою:
1 семестр з 1 вересня по 26 (27 для учнів, які працюють за шестиденним робочим тижнем) грудня 2014 року,
2 семестр з 12 січня по 29 травня 2015 року.
Протягом навчального року для учнів проводяться канікули:
осінні – з 27 жовтня до 02 листопада 2014 р.,
зимові – з 29 грудня 2014 р. до 11 січня 2015 р.,
весняні – з 23 березня до 29 березня 2015 р.
З урахуванням специфіки роботи спеціальної школи-інтернату, за погодженням з управлінням освіти і науки, змінена структура навчального року, порядок проведення навчальної практики. При цьому залишається незмінною загальна кількість навчального часу, що обумовлюється виконанням навчальних програм: 1 ступінь – 175 робочих днів, 2 ступінь – 190 робочих днів. Тривалість навчального року – 34 тижня.
На виконання статті 16 Закону України “Про загальну середню освіту”, з метою раціонального використання 175 робочих днів (1 ступінь) для учнів підготовчих-4 класів організовуються навчальні екскурсії на природу, на виробництво, суспільно корисна праця (тривалість не більше 3 годин на день) з 26.05. по 29.05.2015 р. (лист МОН України від 06.02.2008 р. № 1/9-61 “Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів”)
Враховуючи те, що учні 5-9 класів спеціальної школи-інтернату працюють за 6-денним режимом занять, в яких дотримується встановлена Законом України «Про загальну середню освіту» (ст. 16) тривалість навчального року, навчальна практика учнів у кінці навчального року не проводиться. Основні види і форми практичних занять та суспільно корисної праці мають реалізуватися в процесі виконання навчальних програм (Інструктивно-методичний лист МОН України від 24.04.2001 р. № 1/9-166).
Строк навчання учнів 9 років встановлено відповідно постанови Кабінету Міністрів України від 23.04.2003 р. № 585 “ Про встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку ”.
Організація навчально-виховного, корекційного процесу
Згідно Державних санітарних норм та правил тривалість уроків у підготовчому,1 класах – 35 хвилин, у 2-4 класах – 40 хвилин, у 5-9 класах – 45 хвилин. Для дітей усіх вікових груп протягом року необхідно проводити 2 фізкультхвилинки тривалістю по 2-3 хвилини або 1 фізкультхвилинку у середені уроку тривалістю 5 хвилин (5-6 вправ для профілактики порушень постави, зору, дихальна гімнастика).
Тривалість перерв між уроками – не менше 15 хвилин, а великої – не менше 30 хвилин (Положення про спеціальну загальноосвітню школу-інтернат для дітей, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку (наказ МОН України № 852 від 15.09.2008 р.), Державні санітарні норми та правила "Гігієнічні вимоги до улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл-інтернатів для дітей, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку та навчально-реабілітаційних центрів" (наказ Міністерства охорони здоров'я України № 144 від 20.02.2013р.).
Домашні та самостійні завдання у підготовчому і 1 класах не задаються. Письмові домашні завдання у 2-4 класах не є обов'язковими. Домашні завдання у 5-9 класах задаються з урахуванням психофізичних особливостей, індивідуальних можливостей учнів. Обсяг домашніх завдань повинен бути таким, щоб на їх виконання учні 2-4 класів витрачали не більше 1 години, 5-9 класів – не більше 2 годин.
Тривалість занять у гуртках залежить від стану здоров'я дітей і неповинна перевищувати для дітей молодшого шкільного віку 45 хвилин, середнього і старшого шкільного віку – 1,5 години на день 2-3 рази на тиждень.
Види діяльності емоційного характера (вистави, концерти, ігри, репетиції тощо) повинні бути розподілені рівномірно протягом навчального тижня і чергуватись з руховою активністю протягом дня і тижня.
При використанні у навчальному процесі технічних засобів навчання (ТЗН) інтерактивні дошки, кіно- та відео проектори тощо встановлюється така тривалість їх застосування: підготовчий, 1 класи – 15 хвилин, 2-4 класи – 15-20 хвилин, 5-7 класи – 20-25 хвилин, 8-9 класи – 25-30 хвилин. Безперервна робота з екраном персонального комп'ютера повинна бути не більше: 3 клас – 15 хв., 5-7 класи – 20 хв., 8-9 класи – 25 хв.
Мова навчання: українська (підготовчий, 1 – 9 класи).
Навчально-виховний процес здійснюється в комплексі з корекційно-розвитковою роботою і реабілітацією і будується на педагогічно обґрунтованому виборі педагогами змісту, форм і методів навчання і виховання, які забезпечують одержання учнями необхідних знань і умінь, корекцію вад їхнього психофізичного розвитку, підготовку до самостійного життя і праці в народному господарстві.
Методологічною основою спеціальної освіти є пріоритет загальнолюдських і національних цінностей, переорієнтація навчально-виховного процесу на особистість дитини, реалізується ідея її соціалізації.
Педагогічний колектив реалізує регіональну програму «Впровадження компетентнісно спрямованого підходу в корекційно-педагогічному процесі».
В межах спеціальних навчальних програм необхідно забезпечити компетентність випускника школи-інтернату – «Учень – соціально адаптована особистість».
Превалюючими постають такі групи компетентностей: пізнавальна, особистісна, комунікативна, соціальна, професійно-трудова, сімейно-побутова.
Випускник спеціальної школи:
- має залишити навчальний заклад професійно визначеним;
- повинен уміти самостійно працювати;
- має бути свідомим громадянином, відповідати за свої вчинки;
- має свідомо ставитись до свого здоров’я та дозвілля;
- має стати життєво компетентним, життєстійким, життєвоздатним.
Навчання й виховання здійснюється за оригінальними програмами і спеціальними підручниками, затвердженими МОН молоді та спорту України (інф. збірник № 23-24 від 2012 р. «Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України для використання в спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах для навчання дітей з особливими освітніми потребами у 2012-2013 навчальному році» до листа МОНмолодьспорт України від 13.082012 р. № 1/9-568).
При розбіжності в кількості годин між навчальним планом і програмами вчитель самостійно вносить корективи до програми, орієнтуючись на навчальний план.
Навчальний план створює передумови для гуманізації та диференціації навчально-виховного процесу.
Вивчення навчальних предметів має забезпечити соціально необхідний для кожного школяра рівень знань, умінь і навичок та всебічний розвиток.
За рішенням педагогічної ради оцінювання навчальних досягнень учнів 1 ступеня (підготовчого, 1 класів) здійснюється вербально (словесно), а у 2 класі вербально тільки у І семестрі. У кінці навчального року вчителями складається письмовий висновок, який заноситься до особової справи учня. Вербальна оцінка має бути коректною, аргументованою, вмотивованою, повинна характеризувати не особистість учня, а рівень оволодіння ним компетентностями, передбаченими навчальною програмою.
Навчальні досягнення учнів 1 ступеня (3-4 класів) і 2 ступеня (5-9 класів) оцінюються за 12-бальною шкалою відповідно “Загальних критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з особливостями психофізичного розвитку спеціальних шкіл різних типів 1-3 ступенів” та наказу № 371 від 05.05.2008р. “ Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти ”, якими передбачено врахування в системі оцінювання рівнів сформованості предметних, міжпредметних та ключових компетентностей учнів, що є дієвим інструментом поліпшення якості спеціальної освіти на основі індивідуальних психофізичних можливостей кожної дитини.
Відповідно до “Положення про державну підсумкову атестацію учнів у системі середньої освіти” (наказ МОН України від 14.12.2000 р. № 588 п. 7.1) атестація учнів спеціальних загальноосвітніх шкіл-інтернатів здійснюється на основі річного оцінювання у випускному класі.
Підсумкове оцінювання з професійно-трудового навчання проводиться на основі річної оцінки та з урахуванням результатів екзамену з трудового навчання. Екзамен з трудового навчання складається з двох частин: практичної роботи і співбесід з питань матеріалознавства і технології виготовлення виробу.
Порядок вивчення окремих предметів
Згідно з Положенням про спеціальну школу-інтернат одним з головних завдань школи є забезпечення права дитини на здобуття загальної освіти шляхом спеціально організованого навчально-виховного процесу у поєднанні з корекційною роботою.
Структура навчального плану охоплює такі складові: інваріантну, корекційну, варіативну.
Інваріантна складова
Інваріантна складова навчального плану сформована на державному рівні, обов’язкова для спеціального закладу освіти.

Згідно Типового навчального плану початкової школи для учнів підготовчого, 1-2 класів з українською мовою навчання (наказ МОН України від 28.01.2014 року № 80(додаток №14) освітні галузі реалізуються через навчальні предмети:

Освітні галузі
Навчальні предмети

Математика Математика
Природознавство Природознавство
Суспільствознавство Я у світі
Здоров’я і фізична культура Фізична культура
Основи здоров’я
Технології Трудове навчання

Мистецтво Музичне мистецтво
Образотворче мистецтво

Для учнів 3-4-х класів з українською мовою навчання (наказ МОН України від 03.11.2004 р. № 849) (додаток № 1) освітні галузі реалізуються через навчальні предмети:

Освітні галузі
Навчальні предмети
Мови і літератури Українська мова
Математика Математика
Людина і світ Я і Україна
Мистецтво Музика
Образотворче мистецтво
Технологія Трудове навчання
Здоров’я і фізична культура
Фізична культура
Основи здоров’я

Згідно Типових навчальних планів, ІІ ступінь:
у 5-тих класах з українською мовою навчання(додаток №18 до наказу МОН України від 22.04.2014 р. № 504) освітні галузі реалізуються через навчальні предмети:
Освітні галузі Навчальні предмети
Мови і літератури Українська мова
Українська література
Суспільствознавство Я у Світі
Математика Математика
Мистецтво Музичне мистецтво
Образотворче мистецтво
Природознавство Природознавство
Географія
Фізика і хімія у побуті
Технології Трудове навчання
Інформатика
Здоров’я і фізична культура Фізична культура
Основи здоров’я

У 6-9 класах з українською мовою навчання (додаток № 12 до наказу МОН України від 26.08.2008 р. № 778) освітні галузі реалізуються через навчальні предмети:

Освітні галузі Навчальні предмети
Мова і література Українська мова і література
Суспільствознавство Історія України
Я і Україна
Естетична культура Музичне мистецтво
Образотворче мистецтво
Математика Математика
Природознавство Природознавство
Географія
Фізика і хімія у побуті
Технологія Трудове навчання
Здоров’я і фізична культура Фізична культура
Основи здоров’я

Освітня галузь « Мови і літератури».
Метою освітньої галузі є розвиток особистості учня, формування його комунікативної компетентності шляхом засвоєння доступного і необхідного обсягу знань з мови навчання. Завдання навчання української мови молодших школярів – це опанування всіх видів мовленнєвої діяльності (слухання – розуміння чужого мовлення, говоріння, читання і письма, спілкування з однолітками і дорослими в різноманітних життєвих ситуаціях; виховання національно свідомих громадян України; розумовий розвиток учнів і корекція їхніх психофізичних недоліків) та набуття певного соціального досвіду. Завданнями навчання української мови учнів 5-9 класів виступають: навчання усного та писемного мовлення, формування вмінь спілкуватись у різних ситуаціях, прищеплення етичних і моральних рис школяра, їх розумовий розвиток та корекція психофізичних недоліків, виховання любові до української мови. Зазначена освітня галузь складається з мовного і літературного компетентностей, формування комунікативних вмінь сприймати, відтворювати і створювати власні усні і письмові висловлювання.
Метою освітньої галузі « Математика» є формування предметної математичної і ключових компетентностей, необхідних для самореалізації учнів у навколишньому середовищі.
Метою освітньої галузі «Природознавство» є формування природознавчої компетентності учня шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про природу, способів навчально-пізнавальної діяльності, розвитку ціннісних орієнтацій у різних сферах життєдіяльності та природоохоронної практики.
Метою освітньої галузі «Суспільствознавство» є особистий розвиток учня, формування його соціальної і громадянської компетентностей шляхом засвоєння різних видів соціального досвіду що складається із загальнолюдських, загальнокультурних та національних цінностей.
Метою освітньої галузі «Здоров’я і фізична культура» є формування здоров’язбережувальної компетентності шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення здоров’я,дбайливого ставлення до нього, розвитку особистої фізичної культури.
Освітня галузь «Мистецтво» передбачає формування в учнів на доступному рівні системи художніх знань і вмінь, розвиток емоційно-почуттєвої сфери учнів, їх художніх здібностей, здатності до самовираження та спілкування.
Метою освітньої галузі «Технології» є формування і розвиток в учнів основних компетентностей для реалізації творчого потенціалу і соціалізації у суспільстві: комунікативної, пізнавальної, соціальної, професійно-трудової.
Трудове і професійне навчання учнів 4-9 класів організується з урахуванням інтересів та психофізичних можливостей вихованців, рекомендацій лікарів, місцевих умов, можливостей працевлаштування випускників, продовження їх навчання в спеціальних групах професійно-технічних училищ.
У 2014-2015 навчальному році буде здійснюватись професійно-трудове навчання з таких профілів:
- столярна, швейна, штукатурно-малярна справи та квітникарство.
Подальше навчання випускники школи-інтернату продовжать у Горлівському центрі професійно-технічної освіти та Єнакієвському професійному ліцеї.
При проведенні уроків із трудового навчання, для посилення індивідуальної роботи з учнями, запроваджується поділ класів на групи при кількості учнів у класі більше 7 осіб (Наказ МОН України від 20.02.2002 р. № 128, додаток 2).
Згідно з рішенням управління освіти і науки класи можуть ділитися на групи і при наповнюваності, меншій від нормативної, за рахунок зекономлених бюджетних асигнувань та залучення додаткових коштів (наказ МОН України від 02.11.2004 р. № 842).
Корекційна складова
Корекційна складова навчального плану спрямована на вирішення специфічних завдань, зумовлених особливостями психофізичного розвитку учнів і реалізується у школі:
 І ступеня – через навчальні предмети:; ритміка, лікувальна фізкультура, розвиток мовлення, соціально-побутове орієнтування(підготовчий, 1-2 класи); ритміка, лікувальна фізкультура, розвиток мовлення(3-4 класи).
 ІІ ступеня – через навчальні предмети: розвиток мовлення (5-7 класи), соціально-побутове орієнтування (5-9 класи), лікувальна фізкультура, ритміка(5-ті класи)
Спеціальні корекційні заняття з соціально-побутового орієнтування та ритміки проводяться без поділу класу на групи.
На заняття з ЛФК у підготовчому, 1-4 класах відведено по одній годині на тиждень. Групи комплектуються по 4-6 учнів, спираючись на медичні обстеження, специфіку дефекту на підставі результатів медичного огляду вузькими спеціалістами. В особливо складних випадках допускається проведення індивідуальних занять з окремими вихованцями. Використана програма з ЛФК Л. Бенедіктової ( г. «Дефектолог» № 6( 42) 2010). Цей творчий проект розроблено на основі Закону України « Про фізичну культуру і спорт»,Концепції фізичного виховання в системі освіти України, Цільової комплексної програми « Фізичне виховання – здоров’я нації».
Учні здобувають знання про практичне оволодіння провідними системами фізичного оздоровлення, основи самоконтролю за збереженням здоров’я. Форма та зміст занять орієнтовані не тільки на засвоєння знань, а і способи їх практичного застосування, розвиток власного потенціалу.
Заняття з ЛФК проводяться інструктором чи лікарем ЛФК або спеціалістом, який має відповідну підготовку. Оплата праці за години ЛФК проводиться за ставками, передбаченими для вчителів.
Заняття з розвитку мовлення проводяться логопедом групами та індивідуально. Групи комплектуються з урахуванням однорідності мовних порушень в учнів одного або паралельних класів. З учнями, які мають важкі вади мовлення, проводяться індивідуальні заняття. Тривалість групових занять – 40-45 хвилин, індивідуальних – 15-20 хвилин. З учнями підготовчого, 1 класів проводяться фронтальні заняття за потребою.

Варіативна складова
Індивідуальні заняття з української мови й читання вводяться з метою полегшення процесу адаптації учнів підготовчого і 1 класів з російськомовним оточенням, які мають низькі пізнавальні можливості до умов шкільного навчання на державній мові, створення мовного середовища як головної умови розвитку і корекції мовленнєвої діяльності дітей із психофізичними вадами та застосування учнями набутих знань і умінь в конкретних навчальних та життєвих ситуаціях.
Вводиться у підготовчому, 1- 4 класах по 0,5 години курс «Абетка харчування» (Рекомендовано МОН України, лист від 07.06.2010 р. № 1.4/18-Г-276, укладачі О. Ващенко, С. Свириденко, О. Чорновіл).
Мета курсу. Формування первинних знань та навичок з основ здорового харчування, як способу збереження і зміцнення здоров’я.
Основні завдання курсу:
а) формування в учнів уявлень про:
 основи раціонального та збалансованого харчування;
 правила здорового харчування, режим харчування, добовий та харчовий раціон;
 практичні аспекти впливу харчування на стан здоров’я дитини;
 властивості окремих груп харчових продуктів та їх значення для зміцнення здоров’я;
 потребу поєднання смаку, кольору та зовнішнього оформлення страв.
б) навчити учнів:
 обирати групи продуктів, які приносять користь здоров’ю;
 дотримуватись правил поведінки за столом.
За рахунок варіативної складової вводиться курс «Сходинки до інформатики»: у 3 класі - 1 година на тиждень, у 5-9 класах - 1 година на тиждень.
Основною задачею цього курсу є формування у школярів первинних навичок роботи з комп’ютером, розуміння ними сутності його застосування, розвиток логічного, алгоритмічного мислення, інформаційної компетентності за інтегрованою програмою «Сходинки до інформатики» для 2-4 класів Ривкінд Ф.М., Ломаковська Г.В., Колесников С.Я., Ривкінд И.Я. Київ, вид. «Світич», 2010 р. (Лист МОН України від 29.09.2010 р. № 1\11 – 9057).
Безперервна робота з екраном персонального комп'ютера повинна бути не більше: для учнів 1-х класів – 10 хвилин, для учнів 2-4 класів – 15 хвилин, для учнів 5-7 класів – 20 хвилин, для учнів 8-9 класів – 25 хвилин.
Курс «Основи споживчих знань» вводиться для учнів 5-9 класів з розрахунку 1 година на тиждень.
Заняття з курсу націлені на свідоме споживання товарів і послуг, що сприятиме усвідомленню ними власної громадянської позиції та її впливу на якість життя в Україні. Уміння і навички в галузі споживчих знань мають стати підґрунтям для розвитку компетентностей молодої людини, допомогти її становленню в різних життєвих сферах (за програмою спецкурсу «Основи споживчих знань», МОН України, АПН України, укладачі Кільберг Т.В., Довгань А.І. та інші, Київ, 2008 р.)
Навчально-методичне забезпечення варіативної складової навчального плану буде здійснюватись за ухваленими програмами МОН України.
Наповнюваність підготовчого,1-9 класів і виховних груп для учнів не повинна перевищувати 12 (наказ МОН України від 20.02.2002 р. № 128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах»).

Погоджено на педагогічній раді школи-інтернату,
протокол № 6 від 01.06.2014 р.

Источник: http://-
Категория: Коррекционно-воспитательная работа | Добавил: Організатор (05.09.2014) | Автор: - E W
Просмотров: 740 | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *: