Главная » Статьи » ВЫСТУПЛЕНИЯ, МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ » Коррекционно-воспитательная работа

ПРОФІЛАКТИКА АСОЦІАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ УЧНІВ ЗАСОБАМИ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Учні спеціальної школи-інтернату поряд з відставанням у розумовому розвитку мають різні вади у фізичному розвитку і руховій діяльності. Відхилення, що трапляються у фізичному розвитку учнів, найчастіше є порушеннями форм будови тіла: патологічна форма грудної клітки (вузькогрудість, плоскі, курячі, воронкоподібні груди), деформації хребта (кіфози, кіфо-сколіози, сколіози, лордози), неправильна форма ніг (плоскостопість, клишоногість, О-подібні, Х-подібні ноги), функціональна недостатність черевного преса (вип’ячений або звисаючий живіт), атрофія окремих м’язів, парези кінцівок. Окремі учні мають по кілька вад будови тіла.

Метою освітньої галузі «Здоров’я і фізична культура» нової реакції Державного стандарту початкової загальної освіти «є формування здоров’я збережувальної компетентності шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення здоров’я та дбайливого ставлення до нього, розвитку особистої фізичної культури». Під поняттям здоров’язберігаючої компетентності слід розуміти характеристики властивостей учня, спрямовані на збереження фізичного, соціального, психічного та духовного здоров’я – свого та оточення.

Тому в своїй педагогічній діяльності створюю сприятливі умови  навчання учнів в школі на уроках фізичної культури (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання); оптимальну організацію навчального процесу, повноцінний раціонально організований руховий режим. Намагаюся зробити все, що залежить від вчителя для створення сприятливого мікроклімату, а саме: перевірити освітлення, температурний режим, провітрити спортивну залу, дотримуватись правил гігієни, чистоти в спортзалі. Впроваджуючи нові прогресивні технології та інноваційні методи навчання, стараюсь дотримуватися правила: «не нашкодь, навчаючи». Використовую позитивні емоції, які полегшують засвоєння матеріалу, що в свою чергу зменшує втому, стимулює вищу нервову діяльність, покращує психологічний клімат у класі.

Уроки з основ здоров’я і фізичної культури у школі мають бути цікавими, веселими, захоплюючими, тому я практикую у роботі рухливі ігри та естафети, що сприяють створенню гарного настрою, зміцненню здоров’я, виховують в учнів найкращі риси характеру, розвивають інтелект, є важливим засобом реалізації міжпредметних зв’язків у процесі фізичного виховання школярів. Уміння і навички, що стосуються здорового способу життя і безпеки життєдіяльності, потребують багаторазового вправляння, тому в організації їх застосовування на уроках переважають практичні вправи і ігрові ситуації, індивідуальна й групова діяльність.

На уроках фізичної культури використовую технології підвищення працездатності учнів, які реалізовуються шляхом оптимізації і гуманізації навчального процесу, які можливі через:

● проведення уроків на природі, застосування різнорівневого навчання, глибоку диференціацію та індивідуалізацію навчання з урахуванням психічного стану учнів, особливо з асоціальною поведінкою;

● формування життєвих компетентностей (пізнавальної, особистісної, саморозвитку, соціальної, комунікативної) забезпечення позитивної мотивації навчання шляхом створення можливості успіху для кожного учня, особливо з девіантною поведінкою;

Приділяю велику увагу вихованню у школярів культури здоров’я, здорового способу життя, тобто прищеплення морально-етичних і естетичних навичок доброго, бережливого ставлення до свого здоров’я, здоров’я оточуючих; внутрішня потреба у виборі самозберігаючої поведінки, у безпечних способах взаємодії із навколишнім середовищем.

Учням із асоціальною поведінкою для успішної соціалізації необхідні основні компетентності, що сприяють їх здоров’ю, зокрема такі навички: самоконтролю, мотивації успіху та тренування волі, управління стресами, ефективного спілкування, попередження конфліктів, поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінації, уміння уникати небезпечних ситуацій і діяти при загрозі насилля; відстоювати свою позицію та відмовлятися від небажаних пропозицій, зокрема й пов’язаних із залученням до куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин.

Особливу увагу приділяю формуванню у таких учнів життєвих навичок, що сприяють духовному та психічному здоров’ю: уміння реально оцінювати свої здібності та можливості, правильно висловлювати свої почуття, контролювати прояви гніву, переживати невдачі.

Серед різних форм роботи з фізичного виховання учнів спеціальної школи-інтернату центральне місце займають уроки фізкультури. На уроках в певній системі і послідовності застосовуються передбачені програмою різні фізичні вправи та ігри, підібрані з урахуванням вікових і специфічних особливостей розумово відсталих дітей. Програма 1 – 4 класів передбачає загальнорозвиваючі й корегуючі вправи, прикладні вправи, рухливі ігри, лижну підготовку. У 5 – 9 класах за програмою вивчають загальнорозвиваючі й корегуючі вправи, вправи основної гімнастики з елементами спорту, рухливі ігри та елементи спортивних ігор.

Особливості методики уроку фізкультури, яка враховує вимоги корекції спільні для учнів 1 – 9 класів.

1. Підбираючи матеріал на кожний урок та визначаючи методи його вивчення, я враховую, що виконання оздоровчих, виховних, освітніх і корекційних завдань має бути взаємопов’язаним. 

2. Беручи до уваги те, що в учнів спеціальної школи на фоні загального недорозвинення моторики найбільше вражені рухи, виконання яких потребує значного розумового й психічного напруження, застосовую вправи та прийоми, що сприяють розвитку всіх ланок рухового апарата і водночас достатньо впливають на найбільш уражену ділянку моторики, а саме: на розвиток у дітей тих психомоторних функцій, на основі яких здійснюється доцільна побудова рухових дій.

3. Враховуючи особливості пізнавальної діяльності та характер порушень моторики учнів, навчальний процес на уроках фізкультури будую так, щоб стимулювати розумову діяльність учнів, щоб вони в процесі виконання вправ та ігор пізнавали власні рухи, диференціювали їх за розміром, напрямом, швидкістю, силою, осмислювали спосіб виконання фізичних вправ, розв’язували розумові завдання, пов’язані із самостійною організацією цілеспрямованих рухових дій, вправлялись у виконанні рухів за словом учителя.

На уроках фізичної культури діти з асоціальною поведінкою завжди в моєму полі зору. В індивідуальному підході до таких дітей використовую такі методичні прийоми, що ефективно сприяють активізації розумової діяльності учнів та виправленню вад їх розвитку:

• прийоми, спрямовані на сприймання учнями власних рухів та їх диференціювання;

• прийоми, що спонукають учнів до самооцінки своїх рухових дій;

• прийоми, що сприяють вихованню в учнів самостійності в організації рухових дій;

• прийоми, що сприяють розвитку регулюючої функції мови в рухових діях аномальних дітей.

Таким чином, реальну профілактичну допомогу і психологічну підтримку дітям з асоціальною поведінкою я, як вчитель-дефектолог, викладач фізкультури у спеціальній школі, здійснюю, керуючись «Програмою психолого-педагогічного супроводу учнів 5-6 кл. у період адаптації до середньої школи на 2005 – 2007 рр.» Важливим вважаю формування в учнів таких вмінь і навичок:

• вміння усвідомлювати вимоги вчителя і відповідати їм;

• вміння встановлювати міжособистісні відносини з педагогами;

• вміння приймати й дотримуватися правил життя класу і школи;

• навички спілкування і гідної поведінки;

• навички впевненої поведінки;

• навички спільної (колективної) діяльності;

• навички самостійного вирішення конфліктів мирним шляхом;

• навички адекватної оцінки власних можливостей.

Робота за цією програмою допомагає мені формувати вміння і навички учнів та створювати сприятливі умови для подальшого подолання асоціальної поведінки.

Найбільш поширені форми фізкультурно-масової роботи – заняття гуртків і спортивних секцій, проведення змагань, туристських походів, лижних прогулянок, фізкультурних свят, спортивних вечорів. Усі форми спортивно-масової роботи спрямовуються на зміцнення здоров’я учнів і корекцію вад їх розвитку, прищеплення дітям любові до фізкультури і спорту. В школі-інтернаті організовуються для учнів 1 – 4 класів фізкультурні гуртки. У гуртках краще комплектувати окремо хлопчиків і дівчаток. Це дасть змогу врахувати особливості розвитку дітей, задовольняти їх інтереси до певних видів вправ. Так, дівчаткам більше підходять різні танцювальні вправи, плавні вправи із стрічками, шарфами тощо, а хлопчикам вправи, які потребують сили, швидкості, спритності.

В школі-інтернаті під моїм керівництвом працюють такі спортивні секції: з баскетболу, з футболу, з настільного тенісу. В них займаються 40 учнів      5 – 9 класів. До цих секцій залучаються і учні з асоціальною поведінкою, що знаходяться на внутрішкільному обліку: Панченко М. (9 кл.), Землянський А., Крючков Ю., Курбангалієв І. (8 кл.), Рудьковський О., Нікульніков А. (7 кл.).

В роботі з цими підлітками використовую ігрову терапію, що в ситуації гри коригується їх психоемоційний стан, непевність у собі, пригніченість, а також негативні характерологічні якості (облудність, жорстокість тощо). Важливим в цій роботі є оздоровчий ефект через формування позитивних емоцій, забезпечення життєдіяльності, компенсацію і розвиток порушених хворобою функцій.

На відміну від масової школи завдання спортивних секцій в спеціальній школі-інтернаті – не стільки розвивати високу майстерність учнів в спорті, скільки сприяти корекції вад розвитку аномальних учнів та їх загальному фізичному розвитку.

Завдяки ефективній  внутрішкільній спортивно-масовій роботі учні мають можливість приймати участь в заходах обласної спеціальної олімпіади для дітей з обмеженими можливостями здоров’я за програмою «Повір у себе». Діти приймали участь в обласних змаганнях: з баскетболу та футболу              (м. Горлівка) та зайняли призові місця; настільного тенісу (м. Донецьк) і зайняли І місце.

Вихованці школи-інтернату мають можливість протягом року відпочивати і навчатися  в санаторно-оздоровчому центрі соціальної реабілітації дітей сиріт «Смарагдове місто» м. Слов’яногірська Донецької області. За концепцією комплексної реабілітації, що відпрацьовується на базі центру, реалізується мета не тільки відновлення фізичного здоров’я, але і відновлення особистісного і соціального статусу дітей. В центрі реалізуються спеціальні види діяльності по реабілітації вихованців: психолого-педагогічна діагностика; соціальна адаптація, психолого-педагогічна корекція; соціально-педагогічна профілактика; психолого-педагогічне консультування, соціально-педагогічний захист.

На базі дитячого оздоровчого центру «Смарагдове місто» організацією Інваспорт Донецької області проводилися малі параолімпійські ігри для дітей з обмеженими можливостями здоров’я з міні-футболу, з баскетболу, настільного тенісу, легкої атлетики, де активну участь приймали учні  Єнакієвської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату.

Крім обласних змагань вихованці приймали участь у міських змаганнях з футболу, баскетболу та настільного тенісу серед учнів дев’ятирічних загальноосвітніх шкіл, де залучалися діти з девіантною поведінкою.

Згідно річного плану в школі-інтернаті проводились такі фізкультурно-оздоровчі заходи із залученням дітей асоціальної поведінки: «День здоров’я», «Ми нащадки козацького роду», «Спорт – це здорово!», «Зимові малі параолімпійські ігри», «Ну-мо дівчата!», «Богатирські розваги».

У роботі з важковиховуваними учнями разом з вчителем фізкультури інші педагоги школи стараються забезпечити безперервність цілеспрямованого педагогічного впливу на їхню особистість. У канікулярний період протягом навчального року для цих учнів організовуються спортивні змагання , екскурсії, одноденні походи, а влітку – літнє козацьке таборування. Кожного літа педагоги школи на чолі з директором та представником батьківського комітету організують табір праці та відпочинку для членів дитячої організації на території козацької застави Землянківського козачого кінного полку імені Івана Сірка. Вихованці – козачата гостюють у друзів-козаків, допомагають на заставі, доглядають худобу, вчаться стріляти з пневматичної зброї та верховій їзді. Порядкують на подвір’ї застави, готують їжу на багатті, ловлять рибу в ставках, словом, на власні очі бачать козацьке життя, знайомляться з козацькими традиціями. Важко виховані учні не залишаються поза педагогічним контролем та виховним впливом. 



Источник: http://-
Категория: Коррекционно-воспитательная работа | Добавил: defaultNick (06.08.2014) | Автор: - E W
Просмотров: 1145 | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *: