Главная » Статьи » ВЫСТУПЛЕНИЯ, МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ » Коррекционно-воспитательная работа

Формування життєвих компетентностей у учнів з особливими освітніми потребами засобами позакласної виховної роботи


                                                                  ЛІДІЯ ГРИГОРІВНА ІВАХНЕНКО   
                                                              педагог – організатор позакласної роботи
         Єнакіївської спеціальної загальноосвітньої
                                                       школа – інтернату для дітей з вадами
                                                 розумового та фізичного розвитку
 
 
Формування    життєвих   компетентностей
у   учнів   з   особливими освітніми   потребами  засобами   позакласної виховної   роботи
Метою виховного процесу в Єнакіївській спеціальній загальноосвітній школі – інтернаті є формування інтелектуально розвиненої,  духовно і морально зрілої особистості, готової протистояти викликам глобалізації життя, а це вимагає від педагогів нових підходів до організації виховної діяльності.
Шляхами  досягнення мети стали : запровадження сучасних моделей виховання;  застосування  інноваційних технологій,  спрямованих на розвиток і саморозвиток творчої відповідальної особистості; формування у вихованців життєвої й соціальної компетентності. Виховна діяльність школи спрямована на реалізацію Закону України «Про освіту»; «Про загальну середню освіту», Концепції про права дитини,  Конституції України, Положення про спеціальну загальноосвітню школу – інтернат для дітей, які потребують корекції розумового та фізичного розвитку, державних національних програм,  Статуту,  Правил внутрішнього розпорядку.
Основою сучасного виховного процесу є людина як найвища цінність. Набирає сили тенденція гармонійного поєднання інтересів учасників виховного процесу:
·        вихованця, котрий прагне вільного саморозвитку і збереження своєї
індивідуальності;
·        суспільства, зусилля якого спрямовуються на моральний саморозвиток
особистості;
·        держави, зацікавленої у тому, щоб діти зростали громадянами
патріотами, здатними забезпечити країні гідне місце у цивілізованому світі.
 В сучасному житті підростаюче покоління починає втрачати свою індивідуальність, глибоке відчуття єдності з українським народом, повагу до його  духовних,  моральних і культурних надбань.  Місія нашої школи – допомогти учням отримати базову освіту, вирости духовно і морально, пізнати самого себе, адаптуватися та інтегруватися у суспільство.
Вся навчально – виховна робота в школі  направлена на корекцію недоліків психічного та фізичного розвитку розумово відсталих школярів, виправлення або послаблення цих недоліків і реалізується через проект «Школа педагогічної гармонії».
«Школа педагогічної гармонії» – це осередок, де живуть, навчаються, творчо розвиваються, збагачуються духовно, загартовуються фізично діти з особливими освітніми потребами, яким необхідна психолого-педагогічна підтримка та корекція порушень  розвитку. 
В кожному напрямку  творчого проекту створена  окрема  схема задіяності учасників навчально – виховного процесу. Вона показує якими  формами  роботи, через які заходи здійснюється  мотивація   вихованців для участі в проекті.
«Школа педагогічної гармонії» охоплює:
творчу школу ( де педагоги разом з учнями готові до творчого пошуку, вміють створити мотивацію на проявлення ініціативи і винахідливості);
краєзнавчу школу ( де учні вивчають історію рідного краю, знайомляться  з видатними земляками, які прославили рідний край).
розумну школу ( де навчаються всі: учителі, вихователі, учні, батьки);
духовну школу (де виховуються моральні цінності:  доброзичливість, готовність прийти на допомогу, милосердя, любов до родини,  країни);
школу надії (профорієнтаційна направленість, допомога у виборі професії);
школу здоров’я (де учні вчаться цінувати  життя, зберігати здоров’я );
школу козацького осередку (де виховується національна свідомість, формується  громадянин  України, патріот своєї Вітчизни );
школу соціалізації (де  забезпечуються  умови для засвоєння і відтворення вихованцем соціального досвіду, комфортний вхід у життя суспільства).
школу самопізнання (де вихованці вчаться  володіти своїми почуттями,  толерантно відноситись до оточуючих, контролювати свої вчинки).
В  кожному напрямку  постійно проводиться систематична та ціленаправлена робота. Завдяки поставленій роботі  в напрямку «Творча школа» створюються умови для розвитку творчої особистості. Найбільш ефективною в школі  є робота об'єднань за інтересами учнів, яка задовольняє запити  більшості учнів. При організації діяльності учнів в об'єднаннях за інтересами між ними легко виникають контакти, тісна співпраця, взаємодопомога та взаємопідтримка, особистісні взаємовідношення між дітьми використовуються  як засіб корекції недоліків розвитку особистості.
Для досягнення цієї мети  перш за все забезпечуємо  кожній дитині позитивне емоційне самопочуття в шкільному колективі,  в процесі колективної діяльності  (в позаурочний час) школярі вступають в спілкування, в  результаті якого формуються  колективіські відносини.
Л.С. Виготський підкреслював, що колектив виступає на перше місце, як фактор корекції недоліків психічних функцій у дитини. Об'єднання учнів за їх інтересами створюються на добровільній основі, кількість учнів від 8.
В нашій школі – інтернаті  створена мережа об'єднань за інтересами, це гуртки, клуби, студії, творчі майстерні, секції.  На засіданні педагогічної ради затвердили клубний день : четвер. Заняття розпочинаються після денної прогулянки о 16 годині і тривають 45 – 50 хвилин. Ця організаційна чіткість створює сприятливі  умови  і психологічну установку  на творчу роботу в області  добровільно вибраного і цікавого для вихованця заняття. Гурткова робота забезпечує можливості  для  спілкування   школярів  різних класів, які зустрічаються  в умовах  сприятливої   емоційної обстановки, створеної на основі спільності інтересів та духовних потребностей.
        Запровадження  козацької педагогіки  у виховання учнів з особливими освітніми потребами  допомагає формувати в них  вірність Батьківщині, народу, глибоку національну свідомість, здатністьзахищати рідну землю. В напрямку  «Школа козацького осередку» відбувся захист проектів  "Козацька слава ” (керівникиЗубов Д.Г., Івахненко Л.Г.). та  «Козацькому роду нема переводу» (керівникиТарасова Т.Г. Грищенко І.Й.).
         Протягом шести років у школі діє  учнівська   громадська  організація  «Козацький осередок». Вона працює під девізом «До могутньої держави через духовність, патріотизм та національну свідомість кожного вихован
ця»,  її  робота направлена на формування в підростаючого покоління синівської любові до рідної землі, виховання високої  національної свідомо
сті, глибокої  загальнолюдської духовності,  відродження  почуття патріоти
зму, любові до Батьківщини, віри  в майбутнє — особисте й України. До складу організації входить 5  педагогів школи та 90 учнів (2 - 9 класів),  організація  працює  за творчим, планом, провідним завданням кожного члена організації  є пропаганда здорового   способу   життя, наслідування
 козацьких    традицій, формування українського характеру та світогляду, готовності долати життєві труднощі.   Ефективним видом  роботи  по впровадженню   козацької  педагогіки  є літнє козацьке таборування.
Кожного літа педагоги школи  на чолі з директором Оськіною Т.І.  та представником батьківського комітету  організовують табір праці та відпочинку для  членів дитячої організації на території козацької застави  Землянківського  козачого кінного полку  імені Івана Сірка.  Вихованці - козачата гостюють  у   друзів  -  козаків,  допомагають    порядкувати    на    заставі,    доглядають   худобу,  вчаться  стріляти    з    пневматичної   зброї   та    верховій   їзді, готують    їжу    на   багатті,   ловлять     рибу    в  ставках,  словом,    на    власні   очі    бачать     козацьке    життя,  знайомляться   з  козацькими    традиціями. Педагоги школи стараються використовувати іпотерапію для корекції розумової відсталості учнів, для отримання стійкого позитивного емоційного фону, який сам по собі є цілющим.
В напрямку «Школа соціалізації»  працює  учнівське  самоврядування  -  це  спосіб  організації  життя    учнівського  колективу.  Воно  сприяє  виробленню  у  учнів  почуття   господаря  школи,  класу,  уміння   співпрацювати  на  принципах   рівності,   демократизму.
Учнівське самоврядування дає вихованцям нашого закладу можливість практикуватись у входженні в соціальне середовище. Беручи участь у реалізації соціально значущих проектів учень закладу набуває певного життєвого, соціального досвіду, формує свої організаторські вміння, креативні риси, і, що найголовніше, усвідомлює важливість цієї справи.
Члени учнівського  самоврядування  приймають активну участь у житті школи: щомісяця проводять рейди – перевірки, на щотижневих  лінійках представники комісій  звітують про свою роботу та про результати роботи рейдів – перевірок, беруть активну участь у засіданнях Ради профілактики правопорушень та Ради школи, стежать  за дотриманням  правил  поведінки  учнів  в  урочний та позаурочний час та допомагають в організації і проведенні виховних заходів.
Шкільна рада  налічує 20  учнів  і об’єднує в собі такі комісії  та центри:

Назва комісії чи  центру самоврядування

Відповідальні  (староста, заступник)

Зміст роботи

   Господарська   комісія

Герасименко Г. Курбангалієв  І,

Збереження шкільного майна.  Контроль за використанням води та лектроенергії. Благоустрій шкільної території

Комісія культури і відпочинку

Кривошия Ріта    Новікова Юлія

Організація шкільного дозвілля.  Залучення учнів  до гурткової роботи. Проведення свят у школі.

Комісія охорони здоров’я і спорту

  Щербин Анатолій   Тарасов Костя

 

Організація змагань.Залучення учнів до участі в спортивних секціях. Організація рейдів чистоти

Навчальна комісія

 

Янжула Олександр    Іост Ганна

Контроль за відвідуванням уроків. Облік успішності. Допомога учням, які хворіють. Допомога в проведенні предметних свят.

Комісія дисципліни та порядку

Царева Аліна   Іваненко Володя

Контроль за чергуванням по школі. Конт-роль за поведінкою в школі. Зовнішній вигляд учнів.

Прес– центр

 

Бойко Роман  Войцеховська Наст

Випуск інформаційних вісників.Збір матеріалів до шкільної газети, Підготовка фотовиставок

Екологічний центр

 

Тучина Катерина   Лісунов Олексій

Планування екологічної роботи.Виступ гітбригад.Організація роботи по озелененню території

Центр  книголюбів

Бондарець   Катя  Суровцева Яна

 

Контроль за збереженням книг. Організація рейдів «Живи, книго»!,  бригад з ремонту підручників. Проведення бібліотечних свят.

Історико – краєзнавчий центр

Лапшин Вадим   Шепетяк Віктор

  Пошукова робота з історії краю. Організація краєзнавчих екскурсій, роботи музею козацтва

Центр турботи та милосердя

Гук Владислав    Черненко Олеся

Проведення актів милосердя для учнів незахищених категорій Проведення благодійних концертів для пристарілих.

За кожною комісією  та центром педагогічною  радою  закріплені  вихователі - консультанти, які постійно співпрацюють з органами самоврядування, сприяють  визначенню мети діяльності, плануванню роботи, вирішенню складних ситуацій, управлінських завдань.  Учнівське  самоврядування, участь в якому розвиває відповідальність за шкільні справи, допомагає набути організаторських навичок, сприяє духовному зростанню, розвитку організаторських здібностей дітей.
Однією із складних проблем  школи – інтернату є проблема  нестандартної поведінки підлітків. Педагогічна практика стверджує, що серед учнів все більше стає  важковиховуваних. Причинами відхилень у поведінці учнів  вважаємо втрату інтересу до школи, ускладнену життєву ситуацію,несприятливе мікросоціальне середовище,психопатію або інші патології мозку, труднощі адаптації до шкільного життя. В школі – інтернаті є учні, які знаходяться на внутрішньошкільному обліку -  це так звана  "група  важковиховуваних учнів”. Ці учні класифіковані за методикою І.В. Оржаховською.  Група  налічує 5  учнів з різних класів:
І ГРУПАдіти конфліктно – ситуаційного типу з переважною пози-тивною спрямованістю – 2 учні: Курбангалієв І. – 6 кл., Манелюк Р  - 8 кл.;
ІІ ГРУПА  – діти неврівноважено – ситуаційного типу з переважною негативною спрямованістю –  2 учні:  Крючков Ю. - 6 кл,  Оськін А. – 8 кл;
ІІІ ГРУПАдіти нестійкого типу   з переважаючою негативною спрямованістю  –  1 учень: Панченко М. -   7 кл.
Зміст   профілактичної  роботи  в школі: постійний контроль педагогів; орієнтація на здоровий спосіб життя; правова освіта; надання консультативної допомоги у розв’язанні проблем; створення умов для змістовного проведення дозвілля; соціально – психологічні тренінги.
Учні з девіантною поведінкою є членами учнівської організації "Козацький осередок”, в спортивній секції "Юність” ці учні найкращі спортсмени, постійно беруть участь у обласних змаганнях та отримують призові місця, вони  відвідують предметний гурток "З комп’ютером на ТИ”  та "Клуб любителів піксельного малювання”. Педагоги школи залучають цих учнів до прекрасного через різноманітні конкурси деко-
ративно – прикладного мистецтва .  Вихованці нашої школи  постійно  беруть  участь у різноманітних виставках та конкурсах, змаганнях, де посідають призові місця та отримують подарунки: 

нагороджені дипломами від українського журналу"Щедрик - ведрик”роботи 11 учнів, їх роботи виготовлені на заняттях об’єднань за інтересами учнів.  Керівники: Кравчина Н.Г.,Заєць О.М.,Адаменко І.І., Івахненко Л.Г.;
 на обласному  конкурсі «Повір у себе » в листопаді 2011  - учень 7 кл.  Гук В. нагороджений дипломом за сольне виконання пісні; старша група танцювального ансамблю  "Веселий чобіток”  зайняла ІІ місце;  учениця Шеховцова Д.  отримала ІІІ місце у конкурсі читців поезії.
На обласному конкурсі декоративно – прикладного мистецтва "Ми все можемо” в листопаді 2011 року наша школа представила 19 робіт

об'єднань за інтересами учнів: "Борошняна казка”(кер.кАдаменко І.І),
 "Жатколаж”(керівник Кравчина НГ), "Клуб піксельного малювання”
(керівник Івахненко Л.Г.), "Чарівна голка”(керівник Грищенко І.Й)  та
отримали 10 дипломів, 2 грамоти за ІІ та ІІІ місце.  В обласних  змаганнях з баскетболу -  вихованці спортивної секції  «Юність» зайняли   ІІІ місце.
Допомогти дітям з особливими  освітніми потребами  знайти своє місце в житті, вміти вийти із кризової ситуації, повірити в себе та свої сили, відновити фізичне, психологічне, моральне та духовне здоров’я - одне з головних завдань педагогічних працівників нашої школи - інтернату.
 
              
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Категория: Коррекционно-воспитательная работа | Добавил: defaultNick (31.01.2012)
Просмотров: 1404 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *: