Главная » Статьи » СЦЕНАРИИ, РАЗРАБОТКИ УРОКОВ » Воспитательные мероприятия

Сценарій Логопеда
А вже весна, а вже красна…

(логопедичне заняття в групі 2-Б класу із загальним недорозвиненням мовлення за темою «Закріплення вивчених звуків і букв»)

Мета: закріпити знання учнів про характерні ознаки весни; активізувати 
  словник з теми «Весна», «Весняні явища», повторити та закріпити
  вивчене про звуки і букви, вдосконалювати навички правильного
  читання по складах, уміння розуміти прочитане; 
  розвивати фонематичний слух, зв’язне мовлення, увагу, мислення,
  пам’ять, зір, фантазію, прищеплювати почуття любові до природи, 
  дбайливе ставлення до неї.
 
Обладнання: на дошці зображена весняна галявина з квітами, деревами, 
  птахами; на парті - весняні листочки з віршем, індивідуальні  
  дзеркала, фішки для звукового аналізу; магнітофонний запис 
  пташиних голосів інструментальної композиції Г.Земфіра 
  «Самотній пастух»; радіомікрофон, фішки для побудови 
  звукових моделей, предметні малюнки.

І. Організаційна хвилина 

Логопед. Добрий день, любі друзі! День сьогодні й справді добрий, теплий, щедрий на гостей. Гостям ми завжди раді. Тож пригостимо сьогодні усіх дружньою працею, щоб залишився добрий спогад про вас, діти, та про заняття. Посміхніться, хай гарний настрій допоможе вам на занятті.

- Діти, а який девіз кожного нашого заняття?
 
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.

ІІ. Оголошення теми і мети заняття

  Л о г о п е д

Діти, а погляньте у віконце,
Там яскраве сяє сонце,
Верба брунечки випускає.
І травичка оживає.

- Яка зараз пора року настала?
Підкажіть, будь ласка,
Чи це раптом не … (весна),
Чи це, може, сниться казка?

 - Так, це настала весна. Які ознаки допомогли вам здогадатися? (Верба брунечки пускає, травичка оживає, сонечко сяє.)
- Весна настає 1 березня за новим календарем, а за старим – 14 березня. Сьогодні ми «підемо» на весняну галявину, зустрінемось із весною, будемо милуватися нею, спостерігати, продовжимо вчитися правильно читати і розмовляти українською мовою, розказувати вірші про весну, тому що тема нашого заняття «А вже весна, а вже красна…»

ІІІ. Актуалізація знань, умінь, навичок
- Але спочатку підготуємося до подорожі. Згадайте, що настає весною?
(Логопед і всі учні діалогом декламують вірш К.Перелісної «Весна».)

- Що з весною настає?
- Сніг у полі розтає.
- А чому то так буває?
- Сонце його пригріває.
- Що ж синіє на землі?
- Ніжні проліски малі.
- А що пнеться з-під листа?
- То травичка вироста.
- А над полем що бринить?
- Любий жайворон дзвенить.

Л о г о п е д. Бачите, скільки змін відбувається у природі з настанням весни.
А ви знаєте, діти, у наших давніх родичів слов’ян – українців, росіян, білорусів – Новий рік починався не 1 січня, як сьогодні, а у березні, весною, коли пробуджується земля, відроджується природа, починається нове життя. Зустрічали весну радісно піснями, танцями, подарунками, пекли печиво у формі пташок, виходили на галявини, пагорби, навіть на дерева залізали та закликали теплу, благодатну пору року.
Ми сьогодні з вами пригадаємо веснянки, вірші, чистомовки, а допоможуть нам на занятті і знання, і весняне сонце, і небо, і квіти…

Загадка. Я найперша зацвітаю
  Синім цвітом серед гаю.
  Відгадайте, що за квітка,
  Бо мене не стане влітку. (Пролісок)

(Учні-логопати читають вірші М. Познанської «Пролісок».)

1-й учень
Я -- перша квіточка весни,
Я – пролісковий цвіт,
Я пережив зимові сни
І знов родився на світ.

2 –й учень

  У мене очі голубі
  Такі, як неба синь,
  Росту між кленів, між дубів,
  Люблю і сонце, й тінь.
   
  3-й учень
   
  Зелені рученьки мої
  Листочками зовуть.
  Я полюбив ліси й гаї,
  Живу я здавна тут.

  4-й учень

  І знаю, люблять всі мене
  Як весну золоту,
  Бо знають, що зима мине,
  Коли я розцвіту.

- Ось яка чудова квіточка! Діти, а які весняні квіти ви ще знаєте? (Барвінок, кульбабка, фіалки, котики вербиці, конвалії, сон-трава, мати-й-мачуха…)

- Наш пролісок залишив завдання: нам потрібно зробити дихально-голосові та артикуляційні вправи. 
   
   
1. Дихальні вправи
Висхідне положення – руки збоку, на нижніх ребрах.
1 – спокійний вкорочений вдих через ніс,

  2,3,4 – подовжений вдих через ніс,
  5 – пауза (3 р.)
  Рука повинна відчути рух діафрагми, плечі не піднімаються.

2. Голосові вправи.
1) Висхідне положення – руки збоку на нижніх ребрах.
1 – вдих через рот,
2,3,4 – видих на голосний а (о, у),
  5 – пауза.
2) На одному видихові без пауз промовити фразу: «Мамо, мені меду».
  1 – вдих,
  2,3,4 – фраза пошепки (пауза),
  вдих – фраза спокійним голосом (пауза),
  вдих – фраза голосно (як з іншої кімнати).

3. Артикуляційні вправи.

1) Витягнути губи вперед – хоботок слона.
2) Розтягнути губи, як жабенятко.
3) Рот відкритий.
4) Зробити язиком так, ніби в щоці горішок (зліва, справа).

4. Тепер дружно починаймо,
Скоромовку промовляймо.
Сів шпак на шпаківню
Заспівав шпак півню.
  а) Повільне промовляння з простукуванням;
  б) Прискорене промовляння ;
  в) Промовляння з логічним наголосом на кожному слові першої частини 
  скоромовки;
  г) Промовляння здивовано, сумно, радісно;

Л о г о п е д. Усе, що потрібно для подорожі, ми зробили, отже вирушаємо на весняну галявину. Дорогою будемо до всього приглядатися. Як вести себе у природі, ми вже знаємо, тож підемо тихенько, щоб не заважати лісовим мешканцям. Для цього я перетворю вас на квіточки. (Діти одягають капелюшки-квіточки.)
- Любі мої квіточки, дивіться у казковому лісі чистомовка весняна, - закінчить її, будь ласка.
5. Вправа на римування. Доповнення чистомовки .
   
На-на-на – а вже настала… (весна).
  Ні-ні-ні – раді ми… (весні).
  Не-не-не – листя на деревах…(зелене).
  В’ї - в’ї - в’ї – прилетіли… (солов’ї).
Ає-ає-ає – весняна пісня…(лунає).

  Фізкультхвилинка.
Раз, два, три – з нами до лісу іди.
  Раз, два, три, чотири, п’ять --
  Будем в лісі крокувать.
  Там пташок ми пострічаєм,
  Разом з ними політаєм.
  Разом з зайцем пострибаєм,
  А від вовка – повтікаєм.
  Як лисичка, до зайчат підкрадемось,
Перші проліски у лісі знайдемо.
  Як ведмедик клишоногий, потанцюєм,
  Ледве чутно тихим лісом помандруєм.

- А ось і наша весняна галявина з чарівними квітами. На яку казкову квітку вони схожі .
  (Семицвітик)
- Що ви бачите на квітах? (Букви)
- Які бувають букви? ( Друковані та писані; великі і маленькі)
- Чим відрізняються букви та звуки? ( Букви бачимо і пишемо, звуки – чуємо і 
  вимовляємо)
- Як поділяються всі звуки української мови ? ( На голосні і приголосні)
Згадаємо, що голосні звуки вимовляємо протяжно, їх можна проспівати. Повітря повільно проходить через рот.
- А чи можна проспівати приголосні звуки? ( Ні, повітря натрапляє на перешкоду).
Щоб навчитися правильно читати і писати треба добре знати всі звуки і букви, вміти складати їх у склади.
6. Читання прислів’я
 


Позначення фішками звуків першого слова прислів’я.
Звуко-буквений аналіз.
 Зараз треба дізнатися які слова тут заховалися 
(Березень, квітень, травень – назви весняних місяців)
 - Знайдіть звукову схему до назви кожного місяця. (Учні закріплюють відповідну схему до назви місяця)
Логопед. Діти, весна настає тричі, у березні пробуджується береза, повниться соком, розвивається, тому й назвали цей місяць березнем, ранком року. У березні настає перша весна – весна світу, бо у березні і небо ясне, і сонечко яскраве, і довшим стає день.
Квітень – місяць квітів і тепла. У квітні настає друга весна, весна води. Весело біжать струмочки, тане лід на річках. Кажуть, якщо квітень із водою, то травень із травою.
У травні настає третя весна – весна зеленої трави. Травень ліси в зелене вбрання одягає, поля, луки в трави наряджає.
7. Робота над віршем 

  а) Читання з передбаченням.

- Хай шумлять струмочки, йдуть дощі, зеленіють гаї, а ми відпочинемо, тихенько прочитаємо спочатку слова на галявинці, фіксуючи погляд на лінії.





  Ліс
  ді ти
  кра са
  си ні
  кві ти
  рва ти
  корін ня
  про ліски
  любу єтесь

  б) Гра «Мікрофон».
  - Які слова запам’ятали? Складіть з цих слів речення.
  в) Читання віршу логопедом.
  г) Самостійне читання
  (Під час читання проводяться ігра «Півник водичку п’є».)

  Півник водичку п’є
  Зі словами: «Півник» - діти голівки піднімають, «водичку п’є» -  
  нахиляють голівки, знову читають.

  д) Читання «ланцюжком».
  - Як не можна рвати квіти? ( з корінням)


  8 . Вправи для очей
1. Масаж очей.
Двома пальцями масажуємо лоб, брови, скроні, вилиці під очима, ніс (вказівним пальцем). Вухо і поза вухом, шию ззаду.

2. «Окотренінг».
Вихідне положення – сидячи прямо, голова нерухома, працюють тільки очі:
• вгору- вниз;
• із сторони в сторону;
• по діагоналі з лівого кутика у правий і назад;
• обвести очима сторони прямокутника;
• роздивляємося велику арку чи веселку, зліва направо чи справа наліво.
  Покліпаємо віями.
3. Для зняття напруження очей на кілька секунд подивитися у вікно, на небо або на стелю, на далеко розташовані предмети.
4. Стоячи, відведіть праву руку в сторону і, повільно переміщуючи вказівний палець справа наліво, не повертаючи голови, стежте очима за вказівним пальцем. Повторити 5-7 разів.


5. «Пальмінг»
 Тремо долоні, доки не відчуємо тепло, складаємо їх під кутом одна на другу, одягаємо на очі, як окуляри.
Сісти прямо, лікті поставити на стіл, розслабитися, уявити щось приємне .

  Релаксаційна пауза 
  Уявіть себе у найпрекраснішому місці на землі. Це велика квітуча галявина, на якій зелена-зелена трава. Ви відчуваєте, як ноги ступають по ранковій росі, як тіло огортає ранкова огорода. Повіває ніжний вітерець. І вам хочеться бути тут. Серед цієї краси. Вдихніть глибше свіже повітря. Чуєте якісь звуки? Може це шумлять дерева чи співають пташки, а може, ви чуєте, як звучить тиша? Залишайтесь серед цього буяння природи і відчувайте. Як у вас вливаються нові сили…
 А тепер розплющуємо очі. Покліпаємо віями. Повільно озирніться довкола. Спробуйте зберегти свіжість, бадьорість і гарний настрій до кінця дня.

 9. «Мікрофон» або конкурс «Практикум»
(Учням необхідно закінчити прислів’я)

Ластівка день починає,… ( а соловей кінчає )
Де багато пташок,… ( там немає комашок )
Кожна птиця… ( свою пісню співає )
Погана та пташка,… ( якій своє гніздо не миле )

10. Гра «Придумайте слово»

- А ось і казкова квітка. Вона спить чарівним сном. Її можна розбудити, якщо добре знати букви. Кожна пелюстка відкривається тільки тоді, коли ми дуже швидко згадаємо п’ять слів, які б починалися цією буквою
Діти відкривають пелюстки квітки.
- На яку казкову квітку вона схожа?
 (Семицвітик)

  Логопед. Діти, скажіть, будь ласка, які пташки прилітають до нас навесні?
  ( шпаки, граки, ластівки, журавлі, лелеки , солов’ї…). 
  Вони на крилах приносять весну. Ми багато про неї читали, говорили, то  
  яка ж весна? (Тепла, ласкава, сонячна, красива, щедра, чудова, весела, 
  чарівна…)
  А ось до нас прийшла весна .
  Дівчинка-весна (учениця у костюмі Весни виходить під мелодію Д.Земфіра 
  «Самотній пастух», продовжує вірш).
   
- Весно-красуню, а з чим ти до нас прийшла?


В е с н а 
Я прийшла до вас з теплом,
І з зеленим житечком,
І з озимою пшеницею,
Щоб росли всі квіточки,
І раділи діточки!
- Мені дуже сподобались ваші компліменти, ваші вірші, читання.
У мене для вас є подаруночки, але спочатку пограємо у народну гру «Мак», повторюйте за мною слова і рухи.

Ой, на горі льон, а у долині мак,
Любі мої друзі, зробіть ось так!
(Махають руками, ніби крилами)
Ой, на горі льон, а у долині мак,
Любі мої друзі. Зробіть ось так!
(Аплодують – оплески за дружню,
 сумлінну працю)
Ой, на горі льон, а у долині мак,
Любі мої друзі, зробіть ось так!
(Руку прикладають, до серця, вклоняються)

В е с н а. Порадували ви мене, добре відповідали, за гарну роботу я пригощу вас чарівним весняним печивом ( роздає печиво у формі пташок).Хай весна завжди панує у ваших серцях!

ІV. Підсумок заняття

Л о г о п е д. Такі весняні чарівні пташечки, якими вас пригощають, приносять у родини тепло, радість, щастя, добро. На сьогодні наша подорож завершується! Що вам сподобалось на занятті найбільше? 
( Гра «Мікрофон».)

- Попереду у вас ще багато подорожей , пригод. Бажаю вам і вашим родинам добра, успіху, злагоди.

Будьте всі здорові, як вода,
Багаті, як земля,
І красиві, як весна!

Дякую за злагоджену, результативну роботу.




  Самоаналіз логопедичного заняття

  Проблема мовного удосконалення дітей з обмеженими розумовими можливостями є найбільш актуальною так, як мовлення – це засіб спілкування, основний системоутворюючий фактор процесу пізнання.
  В учнів ІІ відділення грубо порушені процеси пізнавальної діяльності 
 (сприймання, уявлення, пам’яті, уваги, працездатності, мови й мислення), недорозвинені моторика й емоційно-вольова сфера. Вони потребують застосування спеціальних прийомів роботи. Така своєрідність розвитку зумовлює як специфіку навчання їх української мови так і специфіку корекції мовленнєвих порушень.
  Логопедичне заняття відбувалося у відповідності із затвердженими навчальними планами і програмами з широким використанням специфічних методів корекційної фронтальної роботи з групою учнів 2-Б класу з загальним недорозвиненням мовлення.
  Головна увага приділялась активізації накопиченого лексичного запасу за темами «Весна», «Весняні явища», збагаченню мовлення різними граматичними формами. 
  Провідне місце в розвитку мовлення цієї групи займала словникова робота за методикою Г.Домана протягом року.
Заняття показало, що учні засвоїли певне коло української лексики, ознайомились із граматичною будовою української мови, засвоїли специфічні звуки, а також букви, які різняться написанням або мають інше, ніж у російській мові, значення, вчилися говорити і читати по українськи.
Учні правильно назвали ознаки весни, перші весняні квіти, птахів, які прилітають до нас навесні, згадали про зміни, які відбуваються у природі з настанням весни.
  Організуючи систематичну, цілеспрямовану роботу над поповненням та активізацією словникового запасу учнів з ЗНМ, заняття було сплановано так, щоб робота над словом органічно поєднувалась із роботою над словосполученням, реченням, текстом, а не була чимось штучним, окремим, нав’язаним дітям. Для цього були використані дидактичні ігри: «Вправи на римування», «Закінчить прислів’я», «Знайдіть пару».
  Розвиток мовлення школярів передбачає роботу над формуванням навичок виразного читання, які спираються на чуття мови. У програмі закладено формування таких умінь, як уміння інтонувати різні за метою висловлювання і структурою речення, підвищувати й понижувати голос під час читання, прискорювати й уповільнювати темп мовлення.
Вважаю, що використана на занятті робота над скоромовкою, а саме: повільне промовляння з простукуванням; прискорене промовляння; промовляння з логічним наголосом на кожному слові ; промовляння здивовано, сумно, радісно сприяла формуванню таких умінь.
Розвиток чуття ритму та фонематичного сприймання зокрема під час відпрацювання скоромовок та виконання голосових вправ – сприяло вихованню грамотного письма в учнів-логопатів.
  Позитивні результати дають вправи з розширення кута зору, коли йде наростання букв згори донизу з фіксуванням погляду на вертикальній лінії.
  Під час заняття працездатність учнів не знижувалась, не зростала і м’язова втома, завдяки змінам одного виду діяльності на інший, застосуванню фізкультурної хвилинки. Масаж очей сприяв відпочинку стомленого зору.
 Різновидом загальногрупового обговорення була технологія «Мікрофон», яка надавала можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку.
Дітям дуже подобалась гра «Мікрофон» і вони із задоволенням включалися в неї. Робота за такою методикою дала дітям можливість вільніше висловлюватися, відпрацьовувати вміння говорити лаконічно і швидко.
  Музика мала позитивний вплив на зняття розумової та емоційної втоми й покращення емоційного самопочуття.
  За допомогою релаксаційної паузи вдалося зняти психоемоційне напруження в групі, невротичні прояви (відчуття страху, побоювання, невпевненість), виховати навички адекватної групової поведінки.
 Саме музика – додатковий засіб спілкування, завдяки яким полегшується спілкування з гіперактивними та пасивними дітьми. Музика захоплює такі сфери психіки людини, як сенсорика, моторика, емоції тощо.
Відомо, що емоції живлять розум (є його енергетичною базою). Крім того, у процесі слухання розвиваються такі необхідні властивості, як увага та її обсяг, розподіл, концентрація і переключення; довільність психічних функцій, пам’ять, аналітичні можливості.
  Вважаю, що заняття мало оптимальне корекційно-виховне навантаження, що
  забезпечило результативність як своєї роботи, так і діяльності учнів. 

Категория: Воспитательные мероприятия | Добавил: defaultNick (09.02.2010)
Просмотров: 996 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *: