Главная » Статьи » ВЫСТУПЛЕНИЯ, МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ » Психологическая служба |
Сьогодні гіперактивний розлад із дефіцитом
уваги, привертає пильну
увагу лікарів, педагогів і психологів у
всьому світі, бо він дуже поширений
серед дітей. За даними різних дослідників, гіперактивний розлад трапляється у
кожного десятого хлопчика.
Дівчатка від цього розладу страждають рідше: на
4—5 хлопчиків припадає одна дівчинка. Така тенденція спостерігається і
за будь-яких інших порушень. Вона пов'язана
з більшою стійкістю жіночого організму до шкідливих впливів середовища. Проте
статистичні показники залежать і від того,
що у дівчаток прояви гіперактивності
часто не такі яскраві, як у хлопчиків, їх пізніше розпинають, і
це потім обертається особливими труднощами соціальної адаптації. Ще донедавна неможливість утримувати
увагу, зосереджуватися на певному занятті майже завжди розглядали у поєднанні з
надмірною рухливістю і пояснювали це слабкістю гальмівного процесу в роботі
центральної нервової системи, переважанням збудження над гальмуван-ням. Тому і
явища, пов'язані з таким порушенням, називали гіпердина-мічним синдромом, а то
й просто «розгальмована дитина». Відповідно, станом того самого порядку
вважали і надмірну пасивність, «загальмов-аність», поєднану також із
недостатньою концентрацією уваги. Обидва стани пояснювали мінімальною мозковою
дисфункцією (ММД), яка виникає через різні шкідливі впливи на плід під час
вагітності, при ускладненнях пологів, захворюваннях ранньому віці. "Суттєвого зна-чення
надавали і спадковості, бо часто виявлялося, що хтось із батьків теж у дитинстві мав схожі вади поведінки. Вважалося
також, що найяскравіше виявлений у періоди вікових криз трьох і шести-семи
років гіперактивний розлад із дефіцитом уваги поступово згладжується і минає,
коли дитина досягає 14—15. Тим часом цей розлад за своєю поширеністю і
проблемами, з ним пов'язаними, посів перше місце у сфері охорони психічного
здоров'я дітей і підлітків, привернув увагу дослідників у багатьох
країнах .Зрештою. в уявлення гіперактивний розлад були внесені суттєві корективи.
Це порушення зумовлене загальним не дозріванням лобних ділянок кори головного
мозку, які «відповідають» за розвиток самоконтролю і саморегуляції — однієї з
найсуттєвіших характеристик сформованості людської поведінки. Виявилося, що і рухова та емоційна
нестриманість, і нестійкість уваги є похідними від базового порушення — розладу
самоконтролю. Тому, можливо,
скоро замість численних назв розладу (мінімальна мозкова дисфункція, синдром
психомоторної розгальмованості, гіперкінетичний розлад дефіцит уваги)
придумають іще точнішу. Дуже важливим здобутком стала можливість
медикаментозного впливу на розлад, що підтвердило правильність гіпотези про
порушення самоконтролю, пов'язане з недостатньою зрілістю лобних ділянок кори
головного мозку, та дало змогу диференціювати інші
стани, які мають дещо іншу природу. Такий виявився і синдром гіпоактивиості з
дефіцитом уваги, що потребує лікування.
Дещо по-іншому оцінюють і динаміку гіперактивного розладу. раніше вважалося, що він минає уже в
підлітковому віці, а сьогодні говорять про видозмі-ни цього стану, які залишаються й у дорослих як
певні характерологічні вади{легковажність, здатність підпадати під чужий вплив,
імпульсивність тощо). Сама назва «гіперактивність»
свідчить про те, що дитина на перший погляд справляє враження невтомної,
постійно перебуває у бурхливій діяльності . Ці учні надзвичайно легко
втрачають думку, бувають непослідовними. Часто не договоривши про щось одне,
вони починають говорити про інше, перебивають
співрозмовника. Дитина може ставити безліч запитань, хоча до відповідей не дослухається.
Складається враження, що відповідь її не цікавить, бо вже встигло виникнути
нове запитання. Не можуть такі діти й захопитися грою, особливо — з правилами,
швидко її кидають, щоб розпочати й покинути нову. Навіть на читанні чи розповіді
казки, яку так люблять слухати дошкільники і молодші школярі, таких учнів можна
зосередити лише на кілька хвилин. Є у них проблеми і зі сном. їх дуже важко
вчасно вкласти спати, бо у них раптом виникає цілий потік усіляких справ: щось до
розповісти, попросити, а дійшовши до ліжка, раптом захотіти пити, по дорозі на
кухню зупинитись перед телевізором тощо. Сплять ці діти дуже неспокійно, а
недоспавши, вранці важко встають. Надзвичайна рухова активність, особливо
коли дитина ще не зіткнулася зі шкільними проблемами, часто вводить батьків в
оману. Вони починають боротися з малюком як просто із неслухняним, а почувши
від фахівця, що така поведінка хвороблива, ,що вона потребує охоронних
заходів, заперечують: «Та у нього ж енергія б'є через край!». Це не так.
Насправді здорова, енергійна дитина діє
цілеспрямовано, доводить розпочату справу до кінця, керується правилами, її
легко переконати у необхідності виконувати певний розпорядок.
Неконструктивна, хаотична активність свідчить про те, що процес «гальму-—
збудження», пов'язаний із підкіркою, — І поки поступово ця вада не компенсується, нервова системи дитини
працює з перевантаженням і може легко виснажуватись. А це диктує і відповідну
тактику поведінки дорослих: не покарання, а допомога. Найскладніша пора для гіперактивних
дітей та їхніх батьків настає з початком шкільного навчання. Тут вимоги до поведінки
різко зростають: потрібно дотримуватися правил на уроці, виконувати вказівки
вчителя, керуватися певними правилами виконання завдань. Усе це вимагає
довільності, саморегуляції. Тимчасом саме ці риси у гіперактивних дітей
ще не сформовані й постають із великими труднощами. Просидіти за партою цілий урок і весь час
працювати, виконуючи різні завданий, гіперактивна дитина неспроможна. Тому
вона стає «злісним» порушником дисципліни на уроці. Один такий учень може
дезорганізувати цілий клас, бо постійно втягує у сторонні заняття своїх
сусідів, а то й схоплюється з місця, бігає, звертається до педагога із завданнями Щоб легше навчити дитину утримувати увагу, можна
запровадити якусь винагороду (наприклад, цукерку, а ще краще — мамин поцілунок
чи схвалення педагога, коли дитина 5—10 хвилин працювала). Саме встановлення
близької мотивації допомагає цілеспрямовано працювати. Пізніше, трохи
підрісши, вона й сама придумуватиме для себе щось приємне після виконання
поставленого завдання. Так зміцнюватиметься самоконтроль і самооцінка.
Прояви гіперактивного розладу одразу ж зменшуються,
якщо у дитини виникає інтерес до якоїсь справи, якщо вона знаходить визнання у
дитячому колективі. Отже, здатність зосереджувати увагу розвивається у діяльності за участю
позитивної мотивації. Принагідно зауважимо, що недоцільно, зафіксувавши
низькі показники уваги та пам'яті, братися прямо тренувати ці функції. Набагато
ефективнішим є розвиток дитячого мислення, мовлення, інтересу до різних занять,
що опосередковано позитивно діє і на інші функції: формується довільна увага,
виробляються раціональні прийоми запам'ятовування, упорядковуються й
систематизуються знання, завдяки чому вони й легше відтворюються. Вироблення регламентованої поведінки у гіперактивної
дитини спричиняє велике навантаження на процес гальмування, який у неї
слабкий. Тому, щоб уникнути
перевантаження, корисно залучати її до фізичної активності: на уроці можна
давати доручення витерти дошку, зібрати зошити тощо. Узагалі, фізичні вправи
для гіперактивних дітей дуже бажані, але не надмірні, без перевтоми. Діти з гіперактивним розладом і дефіцитом
уваги потребують навчання та виховання в дитячому колективі. Тому слід докладати всіх зусиль, аби гіперактивний
учень утримався у класі на засадах індивідуального підходу: нехай сідає на
першій парті поближче до вчителя, який зможе часто приділяти йому увагу,
організовуйте діяльність дитини, виокремлюючи дрібніші завдання з тих, які
виконує цілий клас. Педагогові буде легше винайти спосіб взаємодії з дитиною,
підтримувати з нею позитивні стосунки, якщо він розумітиме стан учня. Тому одним із важливих завдань шкільного
психолога є освітня робота серед педагогів, допомога їм зрозуміти дитину,
уникнути конфлікту з нею та її батьками, організувати колектив не на конфронтацію,
а на співчуття і допомогу своєму однокласнику. У випадках, коли поведінка дитини надто деструктивна,
а її перебування у класі малопродуктивне, може постати питання про розгляд її
стану в психолого-медико-педагогічній консультації, на основі висновку Якої
учень може отримати право на індивідуальні заняття з асистентом з окремих
предметів. Зміст програми, її індивідуальний обсяг залежить від інтелектуальних
можливостей дитини. У міру позитивних змін у поведінці й успішності навчання
дитини ПМПК може змінювати рекомендації Корекційно-відновлювальний
процес з учнем із гіперактивним розладом,
починається з створення сприятливих умов їхнього навчання, виховання і розвитку.
Цей процес здійснюється у кілька етапів, починаючи з попереднього
виявлення учнів із названими симптомами, потім відбувається їхнє медичне
обстеження та з'ясування супутніх станів і, з одного боку, при потребі — медикаментозне лікування, а з
другого — оздоровлення соціального середовища, насамперед у сім'ї та школі.
Хоча сьогодні медикаментозне втручання під час лікування гіперактивного
розладу в нашій країні лише набирає обертів, значення психолого-педагогічних
засобів впливу на дитину не можна применшувати. Особливо велика роль психологів системи освіти у виявленні дітей із
цією вадою та у налагодженні взаємодії сім'ї і школи, побудові педагогічної
роботи. Це, насамперед, широка просвіта батьків і педагогів, що дозволить їм по-іншому
поглянути на проблеми, дитини
і конструктивніше будувати з нею стосунки. .
Корекція навчання і
поведінки учнів із гіперактивним розладом не може бути успішною без корекції
їхнього дорослого оточення. Справді, такі діти дуже важкі для тих, хто з ними
тривало і систематично спілкується. У батьків і вчителів швидко виникає втома і
роздратування від «некерованості» дитиня. Звідси посилення крику,
зауважень, дисциплінарних заходів, обмеження ділового спілкування, різних
занять на основі спільних інтересів. Так вирос-тає стіна відчуження між
дорослими і дитиною, котра опиняється наодинці з проблемами, з якими вона сама
впоратися не може. Якщо зважити, що і в дитячий колектив такий учень не вписується через свою деструктивну поведінку, то стає
зрозумілою неабияка загроза соціальної дезадаптації. Навіть
тоді, коли пік впливом медикаментозного лікування симптоми розладу суттєво зменшаться,
поведінка великою мірою залежатиме від психолого-педагогічної роботи. Найперше, що допоможе дорослим змінити свою
реакцію, є розуміння об'єктивності
причин, які зумовлюють проблеми малюка, та ненавмисності порушення дисципліни.
Боротися потрібно не з дитиною, а разом із нею — проти
хворобливого розладу її поведінки. Учень має якомога раніше навчи-тися
розуміти хиби своєї поведінки та негативні наслідки, до яких вони можуть призвести,
а також те, що дорослі сприймають його позитивно і люблять. Тоді виникає грунт
для співпраці з дорослими, котрі допомагають боротися зі своїми проблемами.
Корисно миролюбно й доброзичливо аналі-зувати різні вчинки самої дитини та
літературних персонажів, показувати залежність між вчинком і його наслідком. Важливою допомогою дорослих дитині є організація
її життя так, щоб зменшити навантаження. Часто це виокремлення у завданні
кількох дрібніших, кожне з яких не потребує для виконання багато часу і
тривалої зосередженості. Крики, зауваження, коли дитина відволікається під час
виконання завдання, сприяють ще більшому збудженню і віддаляють її від мети,
поглиблюють зневіру в своїх силах. Справжня поміч — допомогти утримати увагу на завданні та повернути її,
якщо вона відволіклась («То на чому ми там зупинилися?», «Давай подумаємо, що
тут потрібна зробити» тощо). Інколи для легшого утримання уваги рекомендують користуватися
будильником, поставленим спочатку на 3 хв, а потім -- на 5 хв, на 10 хв. Коли пролунає дзвінок, можна перепочити,
походити. Потім знову — намагання утримати увагу протягом певного часу — спочатку короткого, чим далі, то довшого. Источник: http://- | |
Просмотров: 1183 | |
Всего комментариев: 0 | |