Урок українського читання у 8 класі
Т. Г. Шевченко. «Заповіт»
Визначення зв’язку назви твору з його змістом
Учитель вищої категорії
старший учитель
Власенко Н.Я.,
2012
Тема. Т. Г. Шевченко. «Заповіт». Визначення зв’язку назви твору з його змістом
Мета. Ознайомити учнів з історією написання твору; прослідкувати, як у вірші розкривається любов Т. Г. Шевченка до України й ненависть до кріпацтва;
правильно, свідомо, в достатньому темпі читати поетичні твори, уміти визначити головну думку твору;
визначати зв'язок назви твору з його змістом;
виховувати любов до поетичного слова, його розуміння; пошану до великого поета України Т.Г.Шевченка;
формувати комунікативну компетентність, розвиваючи зв’язне мовлення, уміння логічно мислити, грамотно висловлювати власні думки;
розвивати спостережливість, уважність;
виховувати почуття любові до рідного краю, поваги до його кращих представників;
здійснювати корекцію емоційно-вольової сфери засобами творів, що вивчаються.
Тип уроку. Комбінований.
Обладнання. Портрет Т. Г. Шевченка, фотоматеріали: пам’ятник поету на Чернечій горі, вид на Дніпро з Чернечої гори, підручник, дидактичний матеріал, дошка (нові слова: заповіт, могили), презентація вірша «заповіт» в Power Point (http://metodportal.net/node/1135).
Хід уроку
І. Загальнокорекційна робота.
1. Організація класу до уроку.
2. Нервово-психічна підготовка.
Гра «Назви автора»
Село! і серце одпочине.
Село на нашій Україні (Т.Г.Шевченко «Село! і серце одпочине…»)
Сонце заходить, гори чорніють,
пташечка тихне, поле німіє… (Т.Г.Шевченко «Сонце заходить, гори чорніють»)
Якби ви знали, паничі,
де люди плачуть живучи,
то ви б елегій не творили
та марне Бога б не хвалили,
на наші сльози сміючись. (Т.Г.Шевченко «Якби ви знали, паничі…»)
3. Повідомлення теми та мети заняття, мотивація навчальної діяльності учнів.
4. Очікувані результати:
учням зв’язно висловлюватися, передаючи враження від прочитаного; визначати зв'язок назви твору з його змістом.
ІІ. Основна частина
1. Перевірка домашнього завдання.
Розгадування кросворду «Життя і творчість Т.Г.Шевченка» (додаток №1)
Вчитель: У відповідях кросворду зашифровано назву поезії Т.Г.Шевченка, яку ми будемо вивчати сьогодні на уроці.
2. Актуалізація опорних знань.
З’ясування значення слова «заповіт» (бесіда зі зворотним зв’язком – обговорення ситуації)
3. Вивчення нового матеріалу
Вчитель
У 1845 році Шевченко гостить на Переяславщині у своїх знайомих. Потрапивши одного разу під дощ, поет захворів на запалення легенів. У ті часи ця хвороба була смертельною в більшості випадків. Друзі перевозять Тараса до Козачковського – лікаря, давнього приятеля поета. Той робить усе можливе, але шансів видужати в Шевченка мало. А йому ж усього 31… Так багато хотілося написати, скільки ще мріялося зробити для свого народу… Невже кінець? І на папері з’являються слова: «Як умру, то поховайте…». Поет пише прощального вірша. Так народився «Заповіт».
Випереджальне завдання учням: слухати вірш із закритими очима. Які картини ви побачите в уяві? Які асоціації стосовно ліричного героя твору у вас виникнуть (хто звертається й до кого з рядками поезії)? Які почуття виникають у вас, коли слухаєте цей вірш? (Розвиток асоціативного мислення)
Вчитель читає вірш напам’ять (презентація вірша «Заповіт» в Power Point)
Мовчазне читання вірша дітьми
Відповіді на запитання підручника до тексту прочитаного
Бажані відповіді учнів з поясненнями вчителя
Читання вірша двома учнями вголос
Вчитель
Спочатку неначе батько зібрав свою родину й оголошує своє останнє прохання. Спокійно, повагом.
Потім перед нами постає вся Україна – з широкополими ланами, ревучим Дніпром, зеленими кручами… І вже перед нами не батько родини, а неначе козацький ватажок, адже поховати заповідає «на могилі», значить знайти останній притулок на козацькому кургані й розділити участь оборонців рідного краю. Звучить заклик до боротьби, до повстання, до знищення кріпацтва. Символічними є пейзажні деталі: ревучий Дніпро, широкий степ, широкополі лани – свідки «козацької слави". Усе це свідчить про невіддільність постаті поета від України.
У заклику до повалення існуючого ладу – вибух пристрасті поета. Це програма його життя, яку він не встиг виконати. Тому хоче, щоб вона здійснилася після його смерті.
У кінці твору ми бачимо самого Шевченка з його вірою в те, що народ збудує нове суспільство – «велику сім’ю, вольну, нову». Ми чуємо скромне бажання поета згадати його «незлим, тихим словом».
Висновок разом з дітьми: вірш ділиться на три частини.
1 частина: заклик поета поховати його на Україні, любов до рідної країни, її широка картина.
2 частина: заклик до боротьби, до повалення існуючого ладу, ненависть до кріпосників.
3 частина: мрії про нове суспільство після знищення кріпацтва.
Записи у зошитах з читання
Фізхвилинка
Всі піднесли руки – раз! Раз! – і вгору, два! – і вниз
На носках стоїть весь клас. На сусіда не дивись.
Два – присіли, руки вниз, Будемо дружно ми вставати,
На сусіда подивись. Щоб ногам роботу дати.
4. Закріплення вивченого на уроці.
Діти діляться на групи. Вчитель допомагає поділитися так, щоб учні з низькими навчальними можливостями працювали у групі з учнями, що мають більш високі навчальні можливості. Кожна вирішує проблемне питання.
1 група: Що заповідав Т.Г.Шевченко своєму народові?
2 група: Чи здійснилися заповіти Т.Г.Шевченка? Коли?
Висновки разом з учителем: зміст вірша відповідає назві.
III. Заключна частина
1.Підсумки
Помер Т. Г. Шевченко в Петербурзі, де й був похований на Смоленському кладовищі. Але в тому ж 1861 році був перепохований на Україні поблизу міста Канева. І видно йому тепер і Дніпро, і кручі, і широкополі лани.
А «Заповіт» Шевченка став твором, який облетів увесь світ. Є прислів’я «Шевченків «Заповіт» облетів увесь світ». Чому? Бо перекладений більше ніж 50 мовами народів світу й дістав міжнародне визнання. Коли у 1929 році хорова капела «Думка» виступала в Парижі, їй довелося на прохання французів виконати «Заповіт) кілька разів.
Спочатку «Заповіт» був перекладений російською мовою ще в 1862 році, далі польською, сербохорватською, болгарською, чеською, словацькою, білоруською, німецькою, французькою, англійською. Серед перекладачів «Заповіту» є немало всесвітньо відомих імен: І. Франко.
На слова «Заповіту» написано хори (М. Лисенко, в. Заремба, К. Стеценко, Л. Ревуцький, О. Александров).
Отже, «Заповіт» Тараса Шевченка – програмний твір поета, неповторний поетичний заповіт у світовій поезії, з яким він звернувся до народу. До 1845 року історія української поезії не знала такого прямого заклику до боротьби проти царизму.
Вчитель: Чого ви навчилися на уроці? Які почуття викликає у вас поезія Т.Г.Шевченка?
2. Оцінки (з коментарями)
3. Домашнє завдання:
1й варіант: вивчити вірш напам’ять;
2й варіант: виразне читання вірша
4. Організоване закінчення уроку
Додаток №1
Кросворд
Завдання:
1. Найвидатніша збірка поезій видана у 1840р. (КобЗар) 2. Назва гори в Києві, де поховано Т.Г.Шевченка. (ЧернечА)
3. Річка на Україні, яку часто згадував Т.Г.Шевченко у своїх віршах. (ДніПро)
4. Ім’я батька Т.Шевченка. (ГригОрій)
5. Як звали цехового майстра живопису, у якого навчався Т.Г.Шевченко у Петербурзі (ШиряєВ)
6. Село, де народився Т.Г.Шевченко (МоринцІ)
7. Прізвище пана, з яким Т.Г.Шевченко-підліток у 1829 році переїхав до Вільно (ЕнгельгардТ)
Ключове слово: ЗАПОВІТ [video](http://metodportal.net/node/1135)[/video]
Источник: http://- |